Ældre erfaren gravemaskine på larvebånd byder velkommen til en ny og frisk på hjul
Ældre erfaren gravemaskine på larvebånd byder velkommen til en ny og frisk på hjul
Hos Poul Hansen Entreprenører A/S i Grindsted står to Cat gravemaskiner side om side. 24 år og 32000 timer skiller de to maskiner fra hinanden plus en masse moderne teknologi naturligvis.
Uanset forskelle i erfaring og alder kommer de to Cat maskiner nu alligevel til at arbejde sammen noget tid endnu.
-For 325´eren skiller vi os da ikke af med endnu. Den ældre gravemaskine er fra 1992 og den første maskine, jeg købte, efter jeg overtog virksomheden efter min far, siger virksomhedens indehaver, Erik Yan Hansen.
Perfekt til arbejde i byerne
Den nytilkomne mobile gravemaskine Cat M318F er købt ind for at supplere maskinparken, og fordi den har nogle helt klare fordele i forhold til bestemte typer af opgaver.
– Vi går efter et bredt udvalg af maskiner lige fra 900 kg og op til 40 tons. Hjulgravemaskinen erstatter en, der var 3 tons lettere, og vi har valgt netop denne model, fordi den er bedre til at håndtere gravekasser inde i byerne, hvor pladsen er trang. Der er denne maskine utrolig velegnet. Den fylder mindre, og maskinføreren kan hurtigt køre til og fra. Den skyder jo en fart på omkring 35 km/t, siger Erik Yan Hansen.
Teknologi, der forøger effektivitet og økonomi
Maskinen er leveret med Engcon rotortilt, VA bom, dozerblad og støtteben, trin 4 motor med Adblue, bom-affjedring, 3 store og 1 lille hydraulik udtag. Desuden med en separat svingpumpe, der optimerer maskinens brændstoføkonomi, idet den overfører energi til motoren, når maskinen opbremser svingningen, og maskinføreren skal til at påbegynde gravearbejdet. Herved opnås et gennemsnitligt brændstofforbrug på 9,2 liter i timen. Aksellås og parkeringsbremse, der aktiveres automatisk, er også en del af udstyrspakken.
– Jeg har kun godt at sige om denne maskine. Bom og stick er velproportioneret i forhold til maskinens størrelse. Det hele passer godt sammen, og så udgør kabinen bare en fed arbejdsplads for maskinføreren, lyder det fra Erik Yan Hansen