J&K Petersen udvider havnen i Torshavn med Cat dumpere og gravemaskiner
Udvidelsen af havnen i Thorshavn tager mere end to år og skal være færdigt i november 2019. J&K Petersen skal flytte flere millioner m3 sten fra et stenbrud i nærheden og til havnen i Torshavn. Havnen bliver således udvidet med 100.000 m2.
Grundig forberedelse
Inden J&K Petersen overhovedet kunne komme i gang med opgaven, gik der mere end et år med at forberede, hvilke maskiner J&K Petersen skulle vælge til projektet.
– Vi var meget sikre på, at skulle vi lykkes med dette projekt, så skulle vi have nye maskiner. Vi undersøgte markedet og blev overbevist om, at Cat maskiner var det bedste. Og det har vist sig at være den rigtige beslutning. Maskinerne og antallet af dem er korrekt dimensioneret ud fra de beregninger, som blev foretaget forud for projektet. Maskinerne er driftssikre, har en god tilbagekøbsværdi og med gode muligheder for at monitorere maskinerne. Vi har desuden lavet serviceaftale med Pon Equipment, og det fungerer særdeles godt, siger Per Kallsberg, J & K Petersen.
Store Cat maskiner løser opgaven
Eksperter fra Cat og Pon Equipment foretog detaljerede beregninger på, hvilke og hvor mange maskiner, der skulle til for at løfte opgaven. Valget faldt på fire 772G dumpere, to 390F gravemaskiner, to 374F gravemaskiner, én 988K hjullæsser og én 301.7D minigravemaskine.
– Vi er nu i fuld drift her i stenbruddet med alle maskinerne. Omkring 3,6 millioner m3 sten skal køres fra stenbruddet ned til en afskibningshavn. Her bliver stenene så læsset på et skib og sejlet ind til Torshavn, hvor de dumper dem, siger salgs- og marketingdirektør, Michael Bahn Jørgensen, Pon Equipment.
Fakta om projektet
Maskinerne kører 20 timer i døgnet. Dumperne skal køre fra stenbruddet og ned til afskibningskajen cirka 150.000 gang, mens skibene skal sejle omkring 12.000 ture fra stenbruddet, inden havneprojektet står færdigt i november 2019. J&K Petersen vandt opgaven med et tilbud til en værdi af 386 millioner kroner. 40 nye medarbejdere er ansat specifikt til dette projekt, hvortil man forventer at skulle bruge op mod 7 mio. liter brændstof.